Zonovergoten klantevent VCANederland en Kiwa Training

‘Een cadeautje voor onze klanten en relaties’. Met die woorden opende Kiwa’s executive vice president Jan Pieter Bijkerk het allereerste klantevent van Kiwa Training en VCANederland. En een cadeautje was het. De zon liet zich voor het eerst in weken weer eens van zijn beste kant zien, de bezoekers hadden er zin in en het mooie workshopprogramma en de magie van Strandplaats Nederzandt bij Noordwijk deden de rest.

Na het welkomstwoord van Jan Pieter Bijkerk en een snelle sessie ‘cognitieve fitness’ om de hersenen even op scherp te zetten, konden de ruim vijftig bezoekers kiezen uit een zeer gevarieerd aanbod. Zo verzorgde Kiwa Training een praktische spoedcursus over waterstof (met proefjes!), gaf Kiwa’s cybersecurityexpert Ronald Westerveen een sessie over de privacywet AVG en vertelde Sipke Gelling naar aanleiding van Kiwa’s nieuwe OVK-opleiding meer over het vak van operationeel veiligheidskundige. Bouwgigant Heijmans ging tijdens zijn workshop dieper in op de innovatieve manier (onder meer met behulp van een app) waarop het bedrijf zijn medewerkers bewuster maakt van veilig en gezond werken. Ook verzorgde explosiespecialist René Ubbink namens Kiwa-onderdeel ATEXcertificaat.nl een workshop over explosieveiligheid en de ATEX-richtlijnen.

Boksclinic

De organisatie van het klantevent, de medewerkers van Kiwa Training en VCANederland, wist een programma samen te stellen dat een mooie balans bood tussen inhoudelijke sessies en workshops rondom het thema ‘leren’, zowel in persoonlijk als in professioneel opzicht. Zo leerden deelnemers tijdens een boksclinic hoe ze efficiënter en met meer focus hun werk kunnen doen (‘mail- en whatsapp-notificaties kunnen ook uit’), was er een sessie over succesvol leren (‘leer van elkaar en ververs je kennis regelmatig’) en ontdekten bezoekers van de workshop over talentontwikkeling dat werkgeluk een niet te onderschatten factor is bij optimaal presterende en blije medewekers.

Spelen voor professionals

‘Chief creativity officer’ Ger van Drunen tenslotte overtuigde de deelnemers aan zijn sessie ‘Creatief denken voor professionals’, die uiteraard plaatsvond in de speeltuin van Nederzandt, van de grote toegevoegde waarde van creatieve denkers in het bedrijfsleven. Volgens Van Drunen wordt ‘creatief’ nogal eens verward met ‘artistiek’, maar staat creativiteit boven alles voor oplossend vermogen: een uitdaging of kans niet altijd aanvliegen volgens gebaande paden, maar op nieuwe, frisse manieren. Creativiteit kun je leren, aldus Van Drunen. En dat konden zijn workshopdeelnemers vervolgens naar hartenlust doen tijdens een co-creatiesessie.